Το Βραβείο της Π.Ε.Κ.Κ. στον Μαχαιροβγάλτη

Ένας «Μαχαιροβγάλτης» φέτος στη θέση του «Κυνόδοντα» πέρυσι; Είναι ο σχεδόν 80χρονος και διωκόμενος Ρομάν Πολάνσκι τόσο ακμαίος ώστε η πρόσφατη ταινία του να αποτελεί την καλύτερη δημιουργία της χρονιάς; Ποιοι τίτλοι κέρδισαν το ενδιαφέρον του κοινού τη χρονιά που πέρασε και γιατί; Απαντήσεις σ’ όλα τα παραπάνω, μαζί με κείμενα για τις ελληνικές και ξένες ταινίες, περίπου 300 συνολικά, αλλά και ρεπορτάζ απ’ όλα τα εγχώρια και διεθνή Φεστιβάλ, περιλαμβάνονται στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ για το 2010.

Η έκδοση «Κινηματογράφος 2010» είναι ένας πλήρης ετήσιος κινηματογραφικός χάρτης που περιλαμβάνει Όσκαρ, βραβεία, εισητήρια κ.λπ., μαζί με την ψηφοφορία των μελών της ΠΕΚΚ για την καλύτερη ελληνική και ξένη ταινία της χρονιάς. Η έκδοση του Αλμανάκ συμπληρώνει φέτος την 18η χρονιά της, ενώ η ΠΕΚΚ τα 35 χρόνια της.

Σύμπτωση; Την προηγούμενη φορά που στην ψηφοφορία των μελών της ΠΕΚΚ ο Γιάννης Οικονομίδης, με την «Ψυχή στο στόμα», είχε αναδειχθεί νικητής (2007), είχε φθάσει σε αριθμό ψήφων την αντίστοιχη ξένη ταινία («4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες»). Τώρα, ο «Μαχαιροβγάλτης» (17 ψήφοι) ξεπέρασε τον «Αόρατο συγγραφέα» (13 ψήφοι) του Ρ. Πολάνσκι, του σκηνοθέτη που έγινε γνωστός με το «Μαχαίρι στο νερό».

Οι καλύτερες  ταινίες της χρονιάς:

Τα μέλη της ΠΕΚΚ ψηφίζουν τις 10 καλύτερες ξένες και τις 3 καλύτερες ελληνικές ταινίες του 2010 – εξαιρούνται οι επανεκδόσεις και οι ταινίες που προβλήθηκαν σε Φεστιβάλ ή άλλες εκδηλώσεις

Ελληνικές ταινίες

Μαχαιροβγάλτης. Σκηνοθεσία: Γιάννης Οικονομίδης / 17 ψήφοι

Attenberg. Σκηνοθεσία: Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη / 14 ψήφοι

Χώρα Προέλευσης. Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας / 7 ψήφοι

Ξένες ταινίες

Αόρατος συγγραφέας (The ghost writer). Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι / 13 ψήφοι

Αστυνομία, ταυτότητα (Politist, adj.). Σκηνοθεσία: Κορνέλιου Πορουμπόιου / 12 ψ.

Μέλι (Bal). Σκηνοθεσία: Σεμίχ Καπλάνογλου / 12 ψήφοι

Μια χρονιά ακόμα (Another Year). Σκηνοθεσία: Μάικ Λι / 12 ψήφοι

Το νησί των καταραμένων (Shuttler Island). Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορτσέζε / 12 ψ.

Inception. Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν / 11 ψήφοι

Ένας άνδρας μόνος (A Single Man). Σκηνοθεσία: Τομ Φορντ / 9 ψήφοι

Ο θαυματοποιός (The Illusionist). Σκηνοθεσία: Σιλβέν Σομέ / 9 ψήφοι

Γνήσιο αντίγραφο (Copie conforme). Σκηνοθεσία: Αμπάς Κιαροστάμι / 8 ψήφοι

Προσκύνημα στη Λούρδη (Lourdes). Σκηνοθεσία: Τζέσικα Χάουσνερ / 8 ψήφοι

Ο λόγος του Βασιλιά (The King’s Speech). Σκηνοθεσία: Τομ Χούπερ / 8 ψήφοι

Ραντεβού στον αέρα (Up in the air). Σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν / 8 ψήφοι

Ποίηση (Poetry). Σκηνοθεσία: Λι Τσανγκ / 8 ψήφοι

Η ΠΕΚΚ στην τελετή λήξης του 51ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, είχε επισημάνει για την ελληνική ταινία, μεταξύ άλλων, τα εξής (σελ. 210):

«Τώρα που ο διεθνής χαρακτήρας του Φεστιβάλ έχει καθιερωθεί και αντί της αλλαγής του τρόπου (απονομής) τα Κρατικά Βραβεία απλώς δεν απονέμονται, με λύπη μας δεν προχωρούμε στη βράβευση της καλύτερης ελληνικής ταινίας για δύο λόγους, ειδικά φέτος:

α. Επειδή δεν συμμετέχει στη γιορτή το σύνολο των ελληνικών ταινιών και

β. Επειδή στο προς ψήφιση νομοσχέδιο δεν διασφαλίζονται  η λειτουργία και η συνέχεια του ελληνικού τμήματος του Φεστιβάλ, αντίθετα επαφίενται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε καλλιτεχνικού διευθυντή.»

Από το editorial «λίγη σκέψη, λίγο νόμο»:

«…Σε ειδική έκτακτη Γενική μας Συνέλευση, με περίσκεψη και αιδώ, εμείς οι από καιρό ένθερμοι υποστηρικτές της χειραφέτησης από τον συνδικαλιστικό εναγκαλισμό, διαπιστώσαμε ότι το πνέυμα και το γράμμα του νόμου μάς υποχρέωναν να τον αποδοκιμάσουμε:

α) επειδή η καλλιτεχνική δημιουργία υποβαθμίζεται με κίνδυνο να θυσιαστεί στο βωμό της αγοράς.

β) επειδή, δίπλα στο έλλειμμα δημοκρατίας, ποιοτικών κριτηρίων, κοινωνικού ελέγχου και στοιχειώδους πνευματικότητας, απουσιάζουν προβλέψεις για την ενίσχυση της γενικότερης κινηματογραφικής παιδείας και την υπεράσπιση της πολιτιστικής ταυτότητας.

γ) επειδή, τελικά, ο συνδυασμός διοικητικού συγκεντρωτισμού και ασαφών διατάξεων, όχι μόνο ανοίγει την πόρτα στον αυταρχισμό, στην αδιαφάνεια και στην ευνοιοκρατία, αλλά και περιγράφει μια κινηματογραφική συνθήκη εκτός τόπου και χρόνου, πάντως κατώτερη των περιστάσεων και των απαιτήσεων της ψηφιακής εποχής μας.»

Κινηματογράφος 2010

Έκδοση της ΠΕΚΚ,

σε συνεργασία με την Ομάδα Νεανικής Πολυέκφρασης Αρκαδίας «έλευσις»

 

Κεντρική διάθεση: Εκδόσεις Καστανιώτη, Ζαλόγγου 11, 10678 Αθήνα. Τηλ. 210 3301208, fax. 210 3822530, info@kastaniotis.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: